ساعات کاری : روزهای زوج ساعت ۱۲ الی ۱۹ - یکشنبه و سه شنبه ۱۰ الی۱۴

مراقبت های پس از درمان جراحی و کشیدن دندان

معرفی درمان

دندانپزشک به دلایلی از جمله  نهفته بودن، فک جوش بودن و یا از بین رفتن کامل دندان و باقی ماندن ریشه آن در استخوان فک ناچار به انجام جراحی دندان و کشیدن دندان می شود. دندانپزشک، دندان و ناحیه اطراف آن را با استفاده از بی حس کننده موضعی بی حس کرده سپس با یک تیغ مخصوص جراحی ، لثه ناحیه موردنظر را کنار می زند. گاهی تمام یا قسمتی از دندان توسط استخوان پوشیده شده است که این استخوان برداشته می شود تا دندان و ریشه آن در دسترس قرار بگیرد. پس از آن دندان و ریشه از استخوان جدا و خارج می گردد و ناحیه مورد نظر را شستشو داده شده و سپس بخیه زده می شود.

مراقبت ها و ملاحظات

• تا دو ساعت دهان خود را محکم بسته نگه داشته و در این مدت بر روی گازی که در محل دندان کشیده که قرار دارد فشار بیاورید و حتی الامکان صحبت نکنید.
  • آب دهان خود را فقط فرو برده و از تف کردن و مکیدن اکیدا خودداری فرمایید.
  • دستمال یا دستمال کاغذی جلوی دهان خود نگیرید.
  • بعد از دو ساعت گاز را خارج ساخته و برای روز اول غذاهای نرم و سرد بخورید . از خوردن غذاهای گرم و سفت پرهیز کنید. از روز پس از جراحی می توانید بتدریج با خوردن غذاهای نرم رژیم غذایی خود را به حالت عادی برگردانید.
  • برای کاهش درد و تورم، می توانید از کیسه یخ در موضع کشیدن دندان از روی صورت، به مدت دو ساعت استفاده نمایید. طریقه ستفاده از کیسه یخ به این صورت است که باید کیسه را به صورت متوالی به مدت ۵ دقیقه در محل گذاشته و ۵ دقیقه بردارید.
  • وجود خونابه تا چند روز در دهان شما طبیعی است اما در صورت بروز خونریزی واضح یک گاز استریل تهیه کرده و در محل دندان کشیده شده گذاشته و به مدت ۲ ساعت در حالی که گاز در دهان قرار دارد، دهان خود را بسته و برروی گاز فشار دهید. در این حالت نیز تنها آب دهان خود را بلعیده و از تف کردن و مکیدن خودداری کنید.
  •  از کشیدن سیگار به مدت حداقل ۵ روز خودداری کیند در غیر این صورت به احتمال زیاد با درد شدیدی مواجه خواهید شد.

کشیدن دندان

عوارض احتمالی اقدامات لازم
دهان بد طعم ، بوی نامطبوع ، خونابه ، قشر خاکستری بر روی زخم طبیعی است و پس از ۲۴ ساعت شستشو با دهانشویه را شروع کنید.
خونریزی تکه ای گاز استریل در محل قرار داده و با فشار ملایم ۳۰ دقیقه نگه دارید.
باز نشدن دهان تا یک هفته طبیعی است، در صورت ادامه مفصل فک را کمپرس گرم کنید.
بوی عفونت، درد، تب و لرز، تورم شدید و یا افزایش درد به کلینیک مراجعه کنید.
تورم از روز دوم ناحیه صورت را کمپرس گرم کنید.
درد  از مسکن تجویز شده استفاده نمایید
خونریزی شدید

به کلینیک مراجعه کنید.

.چنانچه تمایل به دریافت وقت دندانپزشکی کشیدن دندان در مطب دارید، با شماره های کلینیک دندانپزشکی دیجیتال دکتر دلنوا تماس بگیرید